söndag 22 juli 2012

10 små boktips

Halloj!


Är väldigt ledsen att bloggen är lite stilla nu under lovet, men livet kommer ju emellan ibland som ni vet.


Men har nu äntligen skrivit ihop lite boktips.
För vad jag vet brukar det vara ganska många som läser böcker på sommaren. 
På stranden, i hängmatten, när det regnar o.s.v..

Så här kommer 10 boktips och några ord som beskriver dem!

_____________________________________


Jellicoe Road


Om gammalt förflutet, Underbart bra skrivet & Känslosam


Den har det mesta, glädje, sorg, djuphet, lättsamhet, kärlek, vänskap, död, om att växa upp och en massa mer.
Ni måste lova mig att ni läser mer än de 50 första sidorna innan ni läger den ifrån er, för man fattar ingenting i början. Men man kopplar ihop allt senare i boken! 


(En riktigt bra bok, även fast att jag tycker lite att den har lite för mycket uppmärkshamhet än vad den förtjänar. Men ändå en underbar bok!)

citat ur boken; 


"Jag var inte där för att ta 15.47 tåget till Yats', säger han
'Jag var där för att kasta mig framför det"


Flyga högt - Katarina von Bredow


Om förändring, att följa sitt hjärta & att våga sticka ut och ta nya chanser.


Av Katarina von Bredows alla böcker är nog Flyga Högt min absoluta favorit. 
Hon kan få de allra enklaste vardags bekymmer att bli intressanta och spännande. 

Läs och njut!






Välkommen hem - Johanna Lindbäck


Om att gå vidare, träffa nya och om välbekant &nytt.


Välkommen hem är Johanna Lindbäcks nyaste bok och jag Älskar den!
Har den ju signerad och allt t.om.. 


Som Johanna sa ,när hon var på biblioteket där jag bor, man tänker ofta på hur det är när man ska åka och hur det ska vara men inte på om hur det ska vara att komma hem efter ett helt år borta. 
Kärlek är det även i denna boken, och precis som Katarina kan Johanna beskriva vardagsbekymmer så otroligt spännande och bra! 





Allt jag säger är sant - Lisa Bjärbo


Om en tuff attityd till livet, sticka ut och att hoppa av gymnasiet.


Allt jag säger är sant är en om en kaxig tjej med attityd. Det jag gillar mest med boken är huvudpersonen, för i det flesta böcker handlar det om blyga och tillbaka dragna tjejer eller om de som bara bryr sig och smink och killar och att vara perfekt. 


Cool, rolig och med en skön klang till alla dessa sorgliga böcker. Dock är denna bok också sorglig, någon dör såklart! 
Men i det stora hela är den glad och sprallig. 





Gossip Girl - Cecily von Ziegesar


Om rikemansbarn i USA, Om kärleksbekymmer och skvaller om innekretsen


Om nu någon har kunnat missat Gossip Girl vill jag bara säga, LÄS SERIEN!
Tycker den är grym! 
Visst är det väldigt mycket om kropps ideal, vara perfekt på ytan och så vidare..
Men såklart mycket annat. Om du redan har läst gossip girl kan du läsa It girl, som är en fortsättnings serie...










Rör mig inte! - Tahereh Mafi 


Om framtiden, mentalsjukhus, krafter och att kämpa emot.


Denna boken skulle nog de flesta är lite hungerspels influerad. 
Vilket jag håller med om, men Rör mig inte! är hundra gånger bättre tycker jag! 
Blev dessutom ännu gladre när jag såg att det skulle komma en 2:a också.
Boken är häftig, rå, cool, med bra beskrivningar av känslor o.s.v...






Vinyl Prinsessan - Yvonne Prinz

Om livet, passionen för vinyl, en blogg & perfekt ihop satta blandskivor.

En glad och lättsam bok som inte är allt för komplicerad. 
Lite skönt ibland att ta en paus från alla draman och sorg. 
Handlar mycket om musik, speciellt vinyl, efter som huvudpersonen är emot all ny modern musik. 
Inte bästa boken jag läst, men helt klart läsvärd! 






Simon & Sophie - Emma Granholm

Om att inte bry sig om vad andra tycker & våga stå för sina känslor .

Simon & Sophie kom ut för ganska längesedan, år 2006. 

Men jag tycker den är så vacker. Visst, kanske lite förutsägbar men ändå så otroligt fängslande. Om man väl börjat i den kan man absolut inte lägga den ifrån sig, ett sträckläsnings fynd helt ennkelt!






Helena - Josephine Angelini

Om grekiska gudars barn, vara övernaturligt vacker, den omöjliga kärleken &   superkrafter.

En vacker och mystisk bok. Grekiska gudar i Highschool miljö är väl aldrig fel?
Dessutom är jag glad att det inte är en bok där tjejen är försvarslös och inte kan slå tillbaka, i denna boken är nästan alla spräng fyllda med olika coola krafter!

När man läst ut boken vill man bara läsa de andra 2 delarna i triologin!





Du glömde säga hejdå - Sarah Dessen

Om kärlek, komma nya, kunna välja identitet, eller? & att flytta och kärlek.

Läste den här boken på engelska innan jag ens visste att den kommit ut på svenska. Jag älskar ju Sarah Dessen’s böcker och denna är inget undantag! 
Läs är det ända jag har att tillägga!!








Sådär! Då har ni 10 böcker att läsa under resten av lovet!

// KRAMAR SAGA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar