tisdag 20 mars 2012

HUNGERSPELEN

Helloo! Jo, jag tänkte att eftersom Hungerspelen har biopremiär på fredag så är det väl bäst att vi skriver om den. För den går fort som attan att läsa!

HUNGERSPELEN av Suzanne Collins
24 Deltagare • Bara 1 överlever • Allt direktsänds
Hungerspelen utspelar sig i framtiden, i landet Panem. Panem är indelat i 13 distrikt + en huvudstaden. Huvudstaden och regimen har makten över alla distrikt. Distrikten hade gjort uppror, vilket ledde till revolution. Men huvudstaden var starkare än distrikten och huvudstaden brände distrikt 13 till marken. Som straff för upproret startade huvudstaden Hungerspelen. Det går ut på att en manlig och kvinnlig spelare från varje distrikt i åldern 12-18 år varje år spelar hungerspelen. De tränas, staylas, intevjuas för att försöka få sponsorer och släpps sedan ut på en arena. Där gäller det att få tag på mat, vatten och vapen. Vem vinner? Den som är kvar sist. Alltså dödar man varandra. Vinnaren får åka hem.
Huvudpersonen är Katniss Everdeen. Hon är 16 år och lever i Distrikt 12. Det fattigaste distriktet.  Hennes far dog i en gruvexplosion när hon var 11 och därför tjuvjagar hon nu i skogen med sin bästa vän Gale för att försörja sin familj. Hennes mor och Katniss har inte ett så bra förhållande eftersom hennes mor bröt ihop efter faderns död men sakta återhämtar sig. Men Katniss älskar sin 12-åriga lillasyster Primrose (Prim) mer än något annat. 
Boken börjar på slåtterdagen. Den dag då man lottar deltagarna. Om du blir tagen och ingen anmäler sig som frivillig så har du inget annat val än att delta. Så här slutar första kapitlet:

"Effie Trinket går tillbaka till talarstolen, slätar ut lotten och läser med klar röst upp namnet. 
Och det är inte mitt namn. 
Det är Primrose Everdeen."

Sedan fattar ni nog. Katniss tar Prims plats och sedan får man följa henne samtidigt som hon spelar Hungerspelen. Hennes medspelare är Peeta Mellark, pojken med brödet. xD
Okej, första kapitlet kan vara lite tråkigt eftersom dom bara berättar massa där, om hungerspelen, och hon träffar Gale i skogen. Men SNÄLLA ge inte upp boken och lägg den åt sidan för då gör du mig såååååååååå besviken!
Och den slutar inte alls så som man tror att den kommer sluta!
MIn favorit karaktär är... PRIMROSE EVERDEEN! 
Karaktären jag hatar är... GALE HAWTHORNE!!! Jag tänker inte berätta varför för då kommer jag råka spoila! 
Och det bästa är.... DET FINNS EN FORSÄTTNING!!!  Fatta eld!
Har snart fått hela min klass att läsa Hungerspelen. Och ALLA gillar den! Förlåt, Älskar den!
Säger vi ;D
Hungerspelen har gjort mitt liv bättre!
Ha det riktigt, riktig bra! ;D


LOVE U ALL!!!
Erica <33








3 kommentarer:

  1. Och så finns det ju en tredje! REVOLT!!

    SvaraRadera
  2. Såg precis Hungerspelen.
    Den var skitbra!
    SPOILERVARNING!!!
    Det var så kul vid kyss-scenen då man fick se Gales min! :D

    SvaraRadera
  3. SPOLIER-VARNING!!!!
    Jag vet, det var så kul. Och när muttarna kom så visste man att de skulle komma ändå skrek alla när de kom..
    När Katniss & Peeta förklarats som vinnare började alla att applådera!
    // Erica <3

    SvaraRadera