onsdag 9 maj 2012

Deluxe

Hallå! Jag heter Hanna och jag praoar på bibblan denna veckan och jag tänkte därför lägga in ett boktips på en bok som jag håller på att läsa, den heter Deluxe och är skriven av Anna Godbersen. Jag har läst ca halva boken just nu och hittills har den handlat om några personer på Manhattan under slutet på artonhundra talet. Boken är skriven så att det inte finns några direkta huvudpersoner utan olika personer är huvudkaraktärerna i olika kapitel, men familjen som allt verkar kretsa kring är familjen Holland. De är en väldigt förnäm familj som lever i en fruktansvärd lyx, men efter faderns död inser de snabbt att han lämnat stora skulder efter sig och för att inte hamna på gatan måste de hastigt och lustigt gifta bort den äldsta och mycket vackra dottern Elizabeth till en viss Henry Shoonmaker som kommer ifrån en annan mycket rik familj, men det som ingen vet är att Elizabeth är hemligt förälskad i deras stallpojke Will, samtidigt är hennes bästa väninna Penelope Hayes är kär i Henry, som i sin tur är mycket attraherad av Elizabeths syster Diana. Som ni förstår är detta en väldigt krånglig situation för alla inblandade men några dagar innan bröllopet mellan Elizabeth och Henry sker något som skakar om hela Manhattan, bruden drunknar! Jag tycker att denna boken har varit väldigt bra så långt jag nu har kommit om än lite svår att hänga med i... Jag tycker att det är roligt att få insyn i hur det kunde se ut i de fina kretsarna  i New York under 1800-talet och det är ju väldigt annorlunda ifrån min egen vardag. Denna boken är absolut läsvärd! Hanna Hedlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar